Laatste dingen van Schotland - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Noëmi Claes - WaarBenJij.nu Laatste dingen van Schotland - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Noëmi Claes - WaarBenJij.nu

Laatste dingen van Schotland

Door: noemi

Blijf op de hoogte en volg Noëmi

20 Juni 2012 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Ten eerste, sorry iedereen dat jullie dit bericht nu pas ontvangen. Sinds ik terug ben uit Schotland heb ik het enorm druk gehad met school. Nogsteeds, maar nu na een hele dag leren even tijd om iets te type. Ik had namelijk nog een laatste verslag beloofd.

De laatste 2 weken van mijn verblijf in Schotland.

Op zaterdag kwam Steffi naar Schotland toe om Kim en mij een paar dagen te vergezellen.

Op zondag zijn we met zijn 3e met een bustour meegeweest. Glencoe mountains was enorm indrukwekkend om te zien. Enorm mooie grote bergen en je voelt je echt heel klein als je daar tussen staan. Tijdens de tour zijn we ook naar Oban geweest een mooi plaatsje in Schotland. Hier hebben we heerlijk gegeten en mooie foto's gemaakt. (foto's komen binnekort op facebook als ik ze heb) Ook zijn we in Inveraray geweest, je spreekt uit ongeveer uit als in-ferari maar net niet helemaal. Dit was een super mooi plaatsje. Heel veel oudere mensen daar, maar het was echt heel mooi om te zien. Natuurlijk hebben we onderweg ook veel kastelen gezien. Voordat we terug in Glasgow waren zijn we nog bij een kleine inn gestopt. Hier hebben we een lekker biertje gedronken. Volgens de buschauffeur gebeurde er in kamer 6 van de inn vreemde dingen.

Op de maandag hebben we een auto gehuurd en zijn we met zijn 3tjes onderweg gegaan naar Isle of Skye. Natuurlijk kan dat niet zonder her en der te stoppen. Onderweg zijn we in Fort William gestopt, een stadje vlak bij de Ben Nevis (hoogste berg). Vanuit daar zijn we een klein stukje omgereden naar Glenfinnan waar de brug waar de trein van Harry Potter overheen gaat. Helaas hebben we de trein niet zien rijden, maar het was wel een super mooi uitzicht. Konden daar een stukje naar boven zodat je over de omgeving uit kon kijken. Was heel indrukwekkend. Na deze stop zijn we weer terug richting Fort William gereden om onze tour naar Isle of Skye voort te zetten. Vlak voor Isle of Skye was Eileen Donan Castle. Een van de meest gefotografeerde kastelen van Schotland. Het water stond enorm laag waardoor het niet zo'n mooi plaatje gaf als op de foto's die je op internet kunt vinden. Nadat we daar wat hadden gedronken en een gebakje gegeten hadden zijn we weer door gereden naar Isle of Skye. Eindelijk op Isle of Skye aangekomen zijn we op zoek gegaan naar de Old Man Stor. Een groepje vreemd uitziende rotsen. We hebben het gevonden. Daarvoor moesten we wel een heel stuk de middle of nowhere in en op wegen rijden waar maar 1 auto over heen kon. Af en toe waren er passeer punten waar 2 auto's langs elkaar af konden. Toen we in de buurt van de rotsen waren hebben we de auto aan de kant gezet, maar werden meteen gevraagd onze auto aan de andere kant van de weg te zetten omdat er een vrachtwagen aan kwam. Deze vrachtwagen kwam een aantal koeien brengen die ze van het ene stuk gras naar een ander stuk gras hebben gebracht ofzo. Het was heel grappig om te zien hoe de koeie allemaal achter elkaar aan de berg omhoog gingen en zo over de berg aan de andere kant verdwenen. De terug weg hebben we ongeveer hetzelfde gereden, her en der wat gestopt voor pauze of eten. Aan het eind van de rit kwamen we Loch Lomond weer voorbij en toen zijn we bij Firkin Point gestopt. Een stuk kiezelstrand waar je heel mooi over een stuk van Loch Lomond kon uitkijken met op de achtergrond 2 bergen. Echt super mooi.

Dinsdag
Kim en Steffi hadden een verrassing voor mij aangezien het de dag daarna mijn verjaardag was. Ik had helemaal geen idee wat het kon zijn, behalve dat Steffi de dag daarvoor iets over mooi weer in Inverness had gezet. Dus ik dacht dat dat het misschien was. Maar niet dus... Mijn moeder en zusje waren voor een paar dagen overgevlogen naar Schotland voor mijn verjaardag. Super lief. Deze dag hebben we niet zo heel veel gedaan, hotel geregeld een stukje gewandeld en uit eten geweest. En natuurlijk 's avonds een drankje doen want het was mijn verjaardag. Er zat een live bandje te spelen en mijn moeder had ze gevraagd om een liedje voor mij te spelen. Die moeten ook gedacht hebben, wie vraagt er nou om 11 uur of je een verjaardagsliedje wil spelen omdat je dochter jarig is... Nja wij hadden besloten dat ik om 11 uur Schotse tijd jarig zou zijn. Ze hebben het wel gedaan.

Woensdag
Op woensdag zijn Danaë, mama en ik op een city sightseeing bus tour gegaan. Zo'n knalrode dubbeldekker bus met iemand die een hoop uitleg geeft over Glasgow. Met de bus hebben we een hele ronde gemaakt en we zijn bij de Botanic Gardens uitgestapt om te lunchen en de Botanic Gardens te zien. Het was alleen super warm weer en in de broeikassen was het dus eigenlijk ook niet uit te houden. We zijn hier dus maar even snel doorheen gelopen. Buiten was het echter niet veel kouder, dus snel de bus weer op want daar boven op het dek was nog af en toe een windje te voelen. 'S avonds zijn we met zijn alle uit eten geweest. Het eten was verschrikkelijk... Vooral de pizza met zalm van ons mam smaakte helemaal nergens naar. Het was zo erg dat we na het restaurant aan de overkant van de weg de supermarkt binnen zijn gelopen om wat te eten te halen omdat ons mam nog zo'n honger had.

Donderdag
Vandaag hebben we weer een auto gehuurd. Deze keer zijn we met zn 4tjes (Kim, mama, Danaë en ik) naar het noorden gereden. Een stuk van wat we gereden hebben hadden Kim en ik op maandag al gezien, maar het was erg leuk om uitleg te kunnen geven en hun te laten zien wat ik allemaal al gezien had. In Fort William hebben we even gestopt bij de supermarkt om zonnebrand te kopen. Factor 50 want ik was levend aan het verbranden in de hete zon. In plaats van naar Isle of Skye te rijden zijn we na Fort William naar Glenfinnan gereden. Bij Glenfinnan kwamen allemaal mensen naar beneden gelopen, helaas hadden we net de trein gemist. Die was 5 minuten voordat wij daar aankwamen langs geweest. Van Glenfinnan uit zijn we niet terug gereden maar zijn we de weg gevolgd tot we bij een plaatsje kwamen dat Malaig heette, dit plaatsje was helemaal aan het einde van de weg en van daaruit moesten we weer helemaal terug daarna. Maar vanuit Malaig kon je heel mooi over het water Isle of Skye zien liggen. We zijn terug naar Fort William gegeten en hebben daar gezocht naar een plekje om te eten. Gelukkig hadden we redelijk snel een super leuk restaurantje gevonden. Het grappige was ook, het was een klein restaurantje maar er zaten nog 2 groepen redelijk dicht bij ons en die waren ook allemaal Nederlands. Op een of andere manier zat de helft van het restaurantje vol met Nederlanders, je komt ze ook overal tegen he. Het eten was super lekker en maakte het mislukte eten van de avond daarvoor meteen helemaal goed. Op de terug weg zijn we nog bij Glencoe gestopt om daar net aan het begin van de schemer foto's te maken en te genieten van de absolute stilte die er heerste op af en toe een eenzame auto na. Bij Loch Lomond zijn we ook weer bij Firkin Point gestopt omdat het er daar zo mooi uitziet als het bijna donker is. Danaë lag tegen die tijd al te slapen en Kim en ik hebben mama en Danaë dan ook bij het hotel afgezet en toen zijn wij met zn 2e de auto terug gaan brengen en naar huis gelopen.

Op vrijdag hebben we in de tuin gezeten spelletjes gespeeld en gepicknickt aangezien mama en Danaë weer terug zouden vliegen. De rest van de dagen ben ik druk bezig geweest met het inpakken en gedag zeggen van iedereen.

Woensdag - terug naar huis!
Eindelijk terug naar huis... Kim en ik zaten net in het vliegtuig en het begon in eens te regenen. Na zo veel dagen zo'n mooi weer leek het net alsof Schotland het jammer vond dat wij gingen. Op Schiphol aangekomen hadden we sneller dan verwacht onze koffers, we waren eigenlijk nog aan het rotzooien met de karretjes toen alle 4 onze koffers al voorbij kwamen. Door de gate heen werden we ontvangen door Steffi, met een heel mooi spandoek, de ouders van Kim, een tante van Kim en Sjors. Maar waar is mijn familie. Ik mijn telefoon checken had ik een smsje van ons mam of ik kon laten weten wanneer ik mijn koffers ging pakken.. Uhm... die heb ik al. Dan maar even bellen. Mama, er staan hier veel mensen voor Kim maar niemand voor mij :( Ze hadden niet verwacht dat ik al zo snel klaar zou zijn. Gelukkig was mama heel snel ook bij de gate. En toen kreeg ik nog een verrassing. Oma Hermien, Jolanda (tante), Nina (nichtje) en papa en Lieske waren er ook. Ik was heel blij om ze allemaal weer te zien en ik had helemaal niet verwacht dat er zoveel mensen voor mij op Schiphol zouden zijn.

Dit was mijn avontuur in Schotland. Het was een super leuke ervaring en ik zou ook iedereen aanraden om als je de mogelijkheid hebt, er ook gebruik van te maken.
En daarmee is dit ook mijn laatste update op waarbenjij.nu en jullie zien mijn in het echt weer! (Heeft denk ik al iedereen gedaan ondertussen.) Nogmaals sorry voor deze late post!

• 13 Januari 2013 - 12:03

Jeroen:

Leuke informatie over je reis!